Instytut Historii i Archiwistyki

Kontaktul. Bojarskiego 1, 87-100 Toruń
tel.: +48 56 611 3732
fax: +48 56 611 3775
e-mail: iha@umk.pl

Na tropie śladów przeszłości

Dr Marcin Smoczyński z Katedry Archiwistyki i Zarządzania Dokumentacją w Instytucie Historii i Archiwistyki UMK
Dr Marcin Smoczyński z Katedry Archiwistyki i Zarządzania Dokumentacją w Instytucie Historii i Archiwistyki UMK fot. fot. Andrzej Romański

Efektem końcowym studenckiego projektu zachwycają się tysiące torunian. – Unaoczniliśmy historyczność miejsc, które często odwiedzamy bez refleksji na temat ich bogatej przeszłości – mówi dr Marcin Smoczyński z Wydziału Nauk Historycznych, który powierzył swoim studentom nietypowe fotograficzne zadanie.

Studenci zaprezentowali wyniki swojej pracy na portalu społecznościowym. Zapoznało się z nimi ponad 150 tys. internautów, a blisko 500 osób udostępniło informację, posyłając ją dalej w internetowy świat. Wśród chwalących i upubliczniających ich projekt znalazły się m.in. instytucje kultury, muzea, prywatne przedsiębiorstwa, grupy turystyczne oraz miłośników miasta i pasjonatów lokalnej historii, a także oficjalny profil Miasta Torunia.

Edukacja i popularyzacja
Projekt zrealizowali studenci drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją UMK fot.  Nadesłane
Edukacja i popularyzacja
Zadaniem studentów było odszukanie miejsc przedstawionych na starych zdjęciach oraz sfotografowanie ich współcześnie fot. Nadesłane

- Efekt przeszedł najśmielsze oczekiwania. Nasza praca została bardzo ciepło przyjęta, otrzymaliśmy setki pozytywnych komentarzy i wiadomości. Bardzo nas to cieszy – mówi dr Marcin Smoczyński z Katedry Archiwistyki i Zarządzania Dokumentacją w Instytucie Historii i Archiwistyki UMK, pomysłodawca i koordynator projektu.

Akcja: edukacja i popularyzacja

Realizacja konceptu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr. Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją.

Postanowiłem zorganizować działanie z zakresu turystyki archiwalnej – tłumaczy dr Smoczyński. – To forma jeszcze mało rozpoznawalna w zakresie edukacji archiwalnej i historycznej, ale niezwykle inspirująca. Polega na odwiedzeniu miejsc opisanych, scharakteryzowanych lub - w naszym przypadku - uwiecznionych w źródłach archiwalnych.

Dr Smoczyński wybrał z Narodowego Archiwum Cyfrowego pulę fotografii dawnego Torunia (głównie z okresu międzywojennego). Następnie, wraz z krótką instrukcją, przekazał ją uczestnikom swoich zajęć. Zadaniem studentów było spacerowanie ulicami Torunia, odszukanie lokalizacji miejsc przedstawionych na starych zdjęciach oraz sfotografowanie ich współczesnej wersji.

Edukacja i popularyzacja
Studenci mieli do dyspozycji pulę fotografii międzywojennego Torunia fot. Nadesłane
Udało nam się unaocznić historyczność miejsc, które często – niekiedy nawet codziennie – odwiedzamy bez refleksji o ich bogatej przeszłości.

- Technika wykonania fotografii, która polegała na skomponowaniu ze sobą archiwalnych i współczesnych lokalizacji, sugestywnie ukazała, jak wyglądało życie dawnych torunian w przestrzeni miejskiej, jak nasze miasto zmieniło się przez sto lat. Cały projekt był świetną zabawą dla studentów, okazją do integracji oraz doskonałym przykładem, że edukować i popularyzować w dziedzinie archiwalnej można na wiele ciekawych sposobów - dodaje dr Smoczyński.

pozostałe wiadomości

galeria zdjęć

Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane] Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane] Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane] Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane] Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane] Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane] Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane] Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane] Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane] Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane] Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane] Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane] Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane] Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane] Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane] Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane] Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane] Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane] Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane] Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane] Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane] Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane] Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane] Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane] Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane] Realizacja fotograficznego projektu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr.  Marcina Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją  [fot. fot. nadesłane]